Chcete dobře vycházet s lidmi, či přímo být oblíbení? Zde je přehled některých užitečných a zajímavých tipů a poznámek z knihy "Jak získávat přátele a působit na lidi".
⭐Usmívat se
Při komunikaci bychom se měli usmívat a mít dobrou náladu, měli bychom "komunikovat radostně". Nikdo se totiž nechce bavit s bručounem, co se stále mračí.
⭐Pamatovat si jména a oslovovat lidi jménem
Měli bychom si zapamatovat jména všech lidí v našem okolí, tedy nejen přátel, ale i sousedů, pracovních kolegů atd. Při rozhovoru či i jen pozdravení bychom je měli oslovovat jejich jménem, jelikož každý rád slyší své jméno, zní to dobře a vy pak vypadáte, že se o ně zajímáte a nejsou Vám lhostejní.
Pokud máte problém se zapamatování jmen, tak doporučuji sepsat si seznam jmen a u každého jména osobu popsat tak, abyste si jí zapamatovaly. Zapište si jméno osoby hned po prvním představení.
⭐Zajímat se o druhé
Při rozhovoru bychom se měli bavit o tom, co zajímá druhé a jaké mají problémy a touhy, mít tedy o ně "nepředstíraný zájem" a být i "dobrým posluchačem". Když se s ostatními budeme bavit o jejich zájmech, později se s Vámi i oni budou bavit o tom, co zase zajímá Vás.
⭐Být upřímný a nelhat
Při komunikaci je důležité být upřímný a nelhat. To co říkáme musíme tedy i myslet vážně. Pokud to nebudeme myslet upřímně, druhá strana to může poznat a dostat nás do problémů. Pokud tedy někoho povzbuzujeme, chválíme apod, měli bychom to vždy myslet vážně a je tedy třeba nalézt to, co opravdu můžeme pochválit aniž bychom si nevymýšleli.
⭐Nestěžovat si a nekritizovat
Měli bychom být pozitivní, nestěžovat si a nekritizovat. Nikdo nemá rád lidi, co si stále jen stěžují, ale nic pro zlepšení nedělají. A proto stěžujte si pouze tehdy, pokud s tím ihned něco hodláte udělat, v opačném případě buďte pozitivní! Pokud Vám ale něco vadí a trápí Vás, pak si také nestěžujte ale vyřešte to!
Pokud někdo naopak kritizuje Vás, vyrovnejte se s tím a postavte se tomu tak, aby příště už žádný důvod ke kritice nebyl.
⭐Umět pochválit druhé
Kritikou nic nezískáte, ale dobrá pochvala může vést k lepším vztahům a lepší výkonosti. Každým je rád, když je občas pochválen a tak, pokud je příležitost a důvod, pochvalte je! Nezapomeňte ale, že pochvala musí být myšlena upřímně. Pochvalou dáváte najevo, že to, co druzí dělají, je správně a že jste s tím spokojen a navíc je motivujete v pokračování. Samozřejmě to s chválou nesmíte ani přehánět, chvalte tedy tehdy, když je to opodstatněné a myslete to upřímně.
⭐Nehádat se
Snažte se předcházet hádkám a když už k ní dojde, pak se sí snažte rychle ukončit. Nic z ní nikdy nezíská ani jedna ze stran, proto je lepší se do ní radši nepouštět. Hádka se nedá vyhrát, i když máte pravdu, tak vždy bude někdo ukřivděný, naštvaný a ani Vy z toho nebudete mít ve výsledky dobrý pocit. Zkuste se vcítit i do druhé strany, podívejte se na hádku z jejích očí a nechte si vysvětlit její stanovisko, třeba je pravda na obou stranách.. Snažte se hádku vždy diplomaticky ukončit. Ne nadarmo se říká, že moudřejší ustoupí.
⭐Umět se omluvit a uznat své chyby
Každý někdy udělá chybu, důležité je ale si jí včas přiznat a dokázat se i rychle a ochotně omluvit. Pokud přiznáte chybu a omluvíte se dříve, než to zjistí nadřízený či nepříjemný kolega, vezmete jim vítr z plachet. Lidé na Vás budou také reagovat většinou mnohem pozitivněji a spíše Vám pomohou a odpustí, než když budete zapírat a vymlouvat se. Uznání chyby je nejrychlejší cesta k uzavření většiny sporů.
⭐Říkat nejdříve to dobré a pak až to špatné
Pokud chcete někomu vyjádřit kritiku či řešit něco nepříjemného, začněte nejdřív něčím pozitivním či pochvalou něčeho jiného. Kritiku pak vyjádřete co nejvíce lidsky, můžete začít například u sebe, že i Vy jste již udělali podobnou chybu apod. Lidé pak mnohem snáze přijmou kritiku.
⭐Jak přesvědčit ostatní o svém nápadu a donutit je to udělat
Pokud chcete někoho přesvědčit o své myšlence, nápadu či řešení nějakého problému, pak na to jděte nepřímo. Zkuste s druhou osobou mluvit tak, aby nemohl oponovat, ale jen přitakával, souhlasil a nemohl klást moc otázek. Pokud se budete ptát Vy, pak se ptejte tak, aby druhá strana musela souhlasit. Postupně se pak můžete dostat až k Vámi chtěnému výsledku.
Pokud jste vedoucí a máte rozdávat příkazy, pak je lepší je navrhovat a ne přikazovat. Ať podřízení sami souhlasí, že to udělají. Radši říkejte "Myslíte, že byste to zvládl?" místo "Udělejte to!".
Pokud chcete hlavně výsledek a nepotřebujete za to kredit, pak druhou stranu přesvědčte, že s Vaším nápadem přišli oni. Je to jednodušší než je přesvědčovat výhradně o Vašem řešení, nechte jim nějakou zásluhu. Pokud chcete někomu něco vnutit, pak ho přesvědčte, že to on sám chce a Vy s tím nemáte nic společného.